Fester

I Mikaelskolan lever vi med i årets och naturens växlande kretslopp genom att fira årets olika högtider med traditionsenliga fester. Samtidigt stannar vi upp ett tag och njuter av ett avbrott i skolvardagen.

Mikaelifesten och skördemarknaden
Skolåret startar i skördetid då åkrar, trädgårdar och skogar är fulla av bär och frukter. Så är också skolträdgården där eleverna får odla allt från potatis till olika kryddörter.
I samband med skolans skördemarknad som besöks av gäster från hela bygden, firar vi också Mikaelifesten. Mikaelitiden börjar på Mikaelidagen den 29 september. Festspelet ”Riddar Göran och Draken, som framförs av de lägre klasserna, utgör Mikaelifirandets höjdpunkt.

Lyktfesten
I november då mörkret omkring oss tätnar vill vi lysa upp omgivningen med en lyktfest.
Den firar vi på Martinsdagen då vi sjungande vandrar runt i mörkret med våra egenhändigt tillverkade lyktor. Klass 2 uppför spelet om Sankt Martin som enligt legenden delar med sig av värme och ljus till den fattige tiggaren. Klass 1 bjuder på varm saft och” Martinsbröd”.

Adventsfesten
Adventstiden inleds med en stämningsfull fest. Då får varje elev tända sitt eget adventsljus och under sång och musik gå genom den ljusprydda granrisspiralen som de äldre eleverna tillsammans med lärarna har byggt upp i festsalen.

Lucia
Den 13 december är Luciadagen. Luciatåget sköts av klass 9 som, förutom uppträdanden i skolan, också åker runt till olika ställen för att sprida ljus och glädje med sina sånger och verser till andra. Eleverna brukar uppskatta utflykterna som ger dem många trevliga minnen.

Julfesten
Vid höstterminens slut är det dags för skolans sedvanliga julfest. Med allt vad det innebär av uppträdanden, polonäs och ringdanser får vi tillsammans andas ut efter en ibland rätt så ansträngande termin med mycket arbete.

Tre konunga-festen
Då vi efter Trettondagen återvänder till skolan samlas vi för att sjunga om de tre konungarna och för att lyssna till berättelsen om dem

Påsken
Under stilla veckan före påsklovet samlas vi till en stilla stund i festsalen. Vi får då följa med hur klass 2 sår skolans påskgräs – symbolen för spirande, grönt liv. Efter påsklovet samlas vi igen för att uppleva påskens under, den spirande grönskan, de skira björkkvistarna, granna krokusar och tulpaner. Den smyckade festsalen påminner oss om att mörkret är brutet, att ljuset tilltar allt mera dag för dag. Vi går mot en annalkande vårfest och ett uppfriskande sommarlov.

Vårfesten
Skolåret börjar under en tid då mörkret tilltar. Skolåret avslutas i en tid då ljuset växer sig allt starkare. Vårens ljus kommer som en välförtjänt belöning för skolarbete som nu är över.